dilluns, 30 de juliol del 2007

GOIGS



No se perquè algunes persones, entre les que considero em puc incloure, tenen la bona o la funesta –depèn de com es miri- costum de col·leccionar.

Fa anys, de nen, vaig començar amb la col·lecció de segells, que per cert vaig deixar fa temps, i fa uns anys vaig iniciar el col·leccionisme de goigs. Aquestos fulls impresos amb composicions poètiques cantades en honor del sant o de la santa a qui antigament el poble s’encomanava, guarnit amb l’imatge santa i amb elements ornamentals que representaven una lloa de les accions per ells protagonitzades i que finalment feien una sol·licitud de favors.

La costum es pròpia de Catalunya i per extensió de les antigues terres catalanes, a Balears, Pais València, Catalunya Nord i a Sardenya on també son molt importants.

L’inici del col·leccionisme comença en el segle XVII amb l’impresió dels mateixos. Les famílies tenien la costum de tenir l´estampa amb el seu patró penjada a la paret de totes les llars. El nombre i la varietat de goigs augmenta ràpidament, i es creu que en la actualitat la xifra oscil·la entre 30.000 i 40.000.

Jo puc estar per els 220 o 230 goigs i encara em resta molt per ser un goigista de nivell, però estic molt satisfet de continuar amb la tradició, es poc corrent que gent de menys de 65 anys sigui col·leccionista, principalment perquè ja comença a ser complicat, ja que en la actualitat pocs de nous s’en imprimeixen i ja comença a ser una colecció d’antiquari.

Seria una llàstima que es perdés aquesta afició.

5 comentaris:

gaudia ha dit...

Benvolgut amic,

No estàs sol. Es un goig trobar altres persones que comparteixen l'afició i l'afecte per aquest petit gran món dels goigs.
Certament les teves reflexions son molt encertades: Lamentablement col·leccionar goigs s'ha convertit en un luxe, degut al seu cost i al fet de que cada cop se'n editen menys.

Que hi farem, sempre queda l'esperança de veure que hi ha persones i entitats que encara vetllem aquesta tradició i agraïm profundament quan podem trobar algun exemplar nou per afegir a la nostra col·lecció.

Quedo a la teva disposició per si desitges tenir una trobada per intercanviar goigs i experiències.

Una abraçada ben forta

Ramon de cal Benido
http://www.calbenido.org/gaudia

Per cert, jo vaig començar amb 12 anys; Ara en tinc 31.

«Col·lectiu Obaga» ha dit...

Bon dia,
Jo també col·lecciono "Goigs" i és una alegria l'anar trobant persones que també ho fan.
Pots contactar-me a obaga2001@gmail.com en tinc de repetits i m'interessa l'intercanvi.
També et convido a visitar el web http://www.rostoll.cat/faristol

Salut
Josep Capdevila

Salvador Raga ha dit...

En Valencia estem intentant recuperar tots els goigs que pertanyen a les tres provincies de la comunitat per a que no es perguen. Son verdaderament un tresor per a conservar.

Salvador Raga

http://gogistesvalencians.blogspot.com

Salvador Raga ha dit...

En Valencia estem intentant recuperar tots els goigs que pertanyen a les tres provincies de la comunitat per a que no es perguen. Son verdaderament un tresor per a conservar.

Salvador Raga

http://gogistesvalencians.blogspot.com

agustí esteve i orozco de nájar ha dit...

Bona tarda,
He fet un treball de recopilació del goigs musicats pel Germà Odiló Maria Planàs, monjo de Mmntserrat. Aquest treball de 256 pàgines, amb uns 90 goigs s’anomena “COMPILATORI DE GOIGS MUSICATS
Cada goig va acompanyat de la partitura manuscrita de l’autor, amb la data de la seva execució, i alguns l’indret on ha estat composat.
Serà una edició limitada, ja que es tracta d’un treball molt concret per a persones interessades en el món gogístic, en el qual vosaltres esteu inclosos.
El preu unitari és de 20 i 25 €, més despeses d'enviament.
Si voleu un exemplar podeu demanar-lo al correu electrònic:
santgalderic@gmail.com

A la vostra disposició.
Agustí Esteve i Orozco de Nájar